Otthon Autó és motorkerékpár Veszélyes kijelzők: Miért térnek vissza az autógyártók a fizikai gombokhoz?

Veszélyes kijelzők: Miért térnek vissza az autógyártók a fizikai gombokhoz?

által Julia
Veszélyes kijelzők: Miért térnek vissza az autógyártók a fizikai gombokhoz?

Az autók műszerfalain egyre több érintőképernyő jelenik meg, de a tökéletes vezetési biztonság jegyében az autógyártók újra felfedezik a fizikai gombok értékét. Meglepő, de az érintőképernyők használata vezetés közben lassabb reakcióidőt eredményez, mint az alkohol vagy bizonyos kábítószerek hatása. Nem csoda, hogy a sofőrök túlnyomó többsége nem kedveli ezeket a kijelzőket. Az európai járműbiztonsági szervezet bejelentette, hogy 2026-tól szigorúbb követelményeket vezet be, amelyek előtérbe helyezik a fizikai gombokat az alapvető funkciókhoz. Nézzük, miért történik ez, és hogyan változtatja meg az autóipart!

Miért jelentenek veszélyt az érintőképernyők?

Az érintőképernyők modern, minimalista megjelenést kölcsönöznek az autóknak, de használatuk gyakran elvonja a sofőr figyelmét az útról. Az alapvető funkciók, mint az irányjelzők, vészvillogók, ablaktörlők, duda vagy a segélyhívó rendszer, fizikai gombokkal kell, hogy működjenek, hogy a vezető ne kelljen menükben navigálnia. Egy másodpercnyi figyelemelterelés is végzetes lehet: 50 km/h sebességnél egy autó 13,9 métert tesz meg egy másodperc alatt, 120 km/h-nál pedig 33,3 métert. A fizikai gombok intuitívak, tapinthatók, és lehetővé teszik, hogy a sofőr a szemét az úton tartsa.

Egy vezető biztonsági szakértő szerint az érintőképernyők túlzott használata problémát jelent az autóiparban. A 2026-os új tesztek arra ösztönzik a gyártókat, hogy intuitív, fizikai gombokat használjanak az alapvető funkciókhoz, csökkentve a figyelemelterelést és növelve a vezetési biztonságot.

Veszélyes kijelzők: Miért térnek vissza az autógyártók a fizikai gombokhoz?

Miért térnek vissza a fizikai gombok?

Az autógyártók az elmúlt években előszeretettel helyezték át a vezérlőket érintőképernyőkre, mert ezek költséghatékonyak, könnyen frissíthetők, és futurisztikus megjelenést kölcsönöznek. Azonban a sofőrök visszajelzései és a biztonsági aggodalmak változást hoztak. A tökéletes vezetési biztonság érdekében több gyártó már most lépéseket tesz:

  • Egy nagy német autógyártó dizájnvezetője beismerte, hogy hibáztak az érintőképernyők túlzó használatával. Az új modellekben visszatérnek a fizikai gombok a hangerőszabályzáshoz, ülésfűtéshez, ventilátorokhoz és vészvillogókhoz.
  • Egy japán gyártó SUV modellje érintőképernyőt tartalmaz, de a fűtés, légkondicionálás és ülésfűtés fizikai gombokkal vezérelhető, így csökkentve a figyelemelterelést.
  • Egy koreai gyártó új modelljében több fizikai gombot vezetett be, miután a vásárlók panaszkodtak az érintőképernyőkre.
  • Egy másik japán gyártó 2026-os modelljében szintén visszatér a fizikai kapcsolókhoz.

Egy felmérés szerint a sofőrök 89%-a előnyben részesíti a fizikai gombokat, mert azok gyorsabbak és intuitívabbak. Egy 2005-ös autó tesztje kimutatta, hogy a gombokkal vezérelt funkciók, mint a fűtés vagy a rádió, 10 másodperc alatt kezelhetők, míg egy modern elektromos SUV-ban ugyanezek a műveletek akár 45 másodpercet is igényelhetnek az érintőképernyőn.

Miért veszélyesek az érintőképernyők a vezetés közben?

Tanulmányok bizonyítják, hogy az érintőképernyők jelentősen növelik a reakcióidőt:

  • Egy kutatás szerint bizonyos érintőképernyős rendszerek ötször lassabb reakcióidőt okoznak, mint az alkoholos befolyásoltság, és háromszor lassabbat, mint a kannabisz fogyasztása.
  • A figyelemelterelés a balesetek jelentős részéért felelős, ami gyakran a digitális interfészek miatt történik.

Az érintőképernyők használata nemcsak időigényes, hanem kognitív terhelést is jelent, mivel a sofőrnek gondolkodnia kell, hová nyúljon, és gyakran menükben kell navigálnia. Ezzel szemben a fizikai gombok tapintással megtalálhatók, és az izommemóriára támaszkodnak, így biztonságosabbak.

Veszélyes kijelzők: Miért térnek vissza az autógyártók a fizikai gombokhoz?

Mit jelent az új európai szabályozás?

2026-tól szigorúbb kritériumokat vezetnek be a tökéletes vezetési biztonság érdekében. Az ötcsillagos biztonsági minősítéshez az alábbi öt alapvető funkció fizikai gombokkal kell, hogy működjön:

  • Irányjelzők
  • Vészvillogók
  • Ablaktörlők
  • Dud
  • Segélyhívó rendszer

Bár a szabályozás nem kötelező, az ötcsillagos minősítés marketingértéke hatalmas, így a gyártók valószínűleg alkalmazkodnak. Azok az autók, amelyek az irányjelzőket vagy ablaktörlőket érintőképernyőre helyezik, különösen érintettek lehetnek.

A jövő: Gombok és technológia egyensúlya

Bár a fizikai gombokat szorgalmazzák, az érintőképernyők nem tűnnek el teljesen. A navigáció, a multimédia és más másodlagos funkciók továbbra is kijelzőkön maradhatnak. Egyes gyártók hangvezérléssel kísérleteznek, de ezek még nem elég megbízhatóak.

A tökéletes vezetési biztonság érdekében a gyártók olyan hibrid megoldásokat keresnek, amelyek ötvözik a fizikai gombok intuitivitását és az érintőképernyők modern funkcionalitását. Például egy luxus elektromos autó navigációs kijelzőt használ, de számos fizikai kapcsolót is tartalmaz, így elegáns, de biztonságos megoldást kínál.

Veszélyes kijelzők: Miért térnek vissza az autógyártók a fizikai gombokhoz?

Miért fontos ez a sofőröknek?

A fizikai gombok visszatérése nem csupán nosztalgia, hanem a biztonság növelésének eszköze. Az autók tonnás gépek, amelyek nagy sebességnél is precíz irányítást igényelnek. A tökéletes vezetési biztonság érdekében a sofőröknek minimális figyelemelterelésre van szükségük. Az új szabályozás és a gyártók változó hozzáállása azt mutatja, hogy az autóipar végre meghallgatta a sofőröket. Te mit gondolsz: inkább gombokat vagy érintőképernyőket használnál vezetés közben?

Hozzászólás írása